Nowoczesna, otwarta, podążająca za najnowszymi trendami. To portret krakowskiej… kuchni, będący efektem wizyt, przeprowadzonych w mieszkaniach i domach jednorodzinnych przez pracowników IKEA.
Chcąc jeszcze lepiej poznać preferencje mieszkańców Krakowa, eksperci kuchenni
IKEA udali się do losowo wybranych domów i mieszkań, zarówno w starym, jak i nowym budownictwie. Pod Wawelem niepodzielnie króluje funkcjonalność. Dodatkowo - większość krakowian, wbrew stereotypowemu wizerunkowi, stawia na nowoczesność i design – ich kuchnie są jasne, otwarte, zgodne ze światowymi tendencjami wnętrzarskimi. Jednak, jak na krakowskiego „centusia” przystało, przy urządzaniu kuchni nadal liczy się cena.
Nie za duża, ale otwarta…Z przeprowadzonych wizyt wynika, że kuchnia w mieszkaniu przeciętnego krakowianina ma ok. 6 m2, z kolei kuchnia w domu jednorodzinnym ma średnio 12 m2, ale proporcjonalnie do całości jest mniejsza. Te stosunkowo małe powierzchnie kuchni wynikają głównie z charakterystycznej architektury mieszkań w Krakowie: blisko połowa badanych posiada kuchnię otwartą, najczęściej w układzie L, połączoną z jadalnią. Stąd nie dziwi też fakt, że 2/3 mieszkańców badanych wnętrz spożywa posiłki w salonie.
Przede wszystkim - funkcjonalnaZdaniem większości badanych najważniejsze jest, żeby kuchnia była funkcjonalna. Tu zasadnicze znaczenie ma już sam etap planowania pomieszczenia. - Organizacja przestrzeni powinna umożliwiać jak najlepsze wykorzystanie wszystkich elementów kuchni. - IKEA oferuje szereg przemyślanych rozwiązań, które pozwalają naszym meblom dopasować się do każdych, nawet bardzo nietypowych, wnętrz. Krakowianie bardzo cenią sobie również nasze sprytne rozwiązania na zagospodarowanie małej przestrzeni, jak np. szuflady w listwie cokołowej czy wkłady do półek– komentuje Michał Matlęga, szef Działu
Mebli Kuchennych IKEA Kraków. – Poza funkcjonalnością ważna jest też cena. W Krakowie największą popularnością cieszą się meble kuchenne w przedziale 2 000 – 5 000 zł (cena bez sprzętu AGD). Stanowi to blisko połowę wszystkich sprzedawanych kuchni. Odnotowujemy też rosnące zainteresowanie kuchniami „z wyższej półki”, o wartości ponad 10 000 zł – dodaje Matlęga.
Oczywiście – jasna!W tym roku królują meble w jasnych barwach, często ożywiane kolorowymi elementami w postaci płytek ściennych czy pojedynczych frontów. - Ponad połowa naszych Klientów wybiera jasne meble, w nowoczesnym stylu. W IKEA Kraków największą popularnością cieszy się front ÅBSTRAKT biały lakierowany na wysoki połysk – komentuje Michał Matlęga.
W krakowskiej IKEA znajdziemy aż 64 wnętrza, które zainspirują słynących z wysokich wymagań mieszkańców stolicy Małopolski. Tradycyjne, w stylu country, klasyczne, jak i bardzo nowoczesne, minimalistyczne i typowo skandynawskie – naprawdę jest z czego wybierać.
*Badania przeprowadzono w 20 lokalach mieszkalnych na terenie miasta Kraków. Najmniejsze mieszkanie miało 30m2, a największe (dom) 300m2. Średnia wielkość odwiedzanego mieszkania to 54 m2, domu 179 m2.
Wizyty domowe są cyklicznym badaniem jakościowym przeprowadzanym przez pracowników IKEA, które ma na celu lepsze poznanie lokalnych potrzeb klientów danego rynku. Pracownicy IKEA
Kraków badają rocznie w sumie 40 mieszkań i domów, a ich obserwacje służą lepszemu dostosowaniu oferty. Tak, aby najwierniej odzwierciedlała ona preferencje krakowskich konsumentów. Wizyty domowe w połączeniu z innymi badaniami przeprowadzanymi przez IKEA są podstawą do planowania wnętrz w sklepie, z których obecnie 30% jest czysto lokalnymi projektami bazującymi na potrzebach krakowian.
Dodatkowych informacji udzielają:
Anna Knapik, Kierownik Marketingu IKEA Kraków
tel. 12 293 11 43, e-mail: anna.knapik@ikea.com
Przemysław Pawluś, Open Media Public Relations
tel. 608 642 583, e-mail: przemek@openmedia.pl
******************************************
IKEA Kraków istnieje od 1998 roku. We wrześniu 2011 roku zakończyła się przebudowa sklepu, po której IKEA Kraków stała się trzecim co do wielkości i jednym najnowocześniejszych sklepów IKEA w Polsce. Nowa IKEA Kraków oferuje klientom ponad 9 tys. produktów, 64 inspirujące wnętrza, przestronną restaurację na 500 miejsc siedzących z bezpłatnym dostępem do Internetu, miejscem dla karmiącej mamy oraz strefą zabawy dla najmłodszych, a także bezpłatną bawialnię „Czarodziejski Las Smaland” z profesjonalną opieką dla dzieci w wieku 3-10 lat.
Nazwa marki IKEA to akronim – skrót utworzony z pierwszych liter imienia, nazwiska oraz nazw farmy i parafii, skąd pochodzi założyciel firmy (Ingvar Kamprad Elmtaryd Agunnaryd).